Fascinația Bridgerton și de ce „privim” pe gaura cheii
top of page

Fascinația Bridgerton și de ce „privim” pe gaura cheii

Înainte de a începe să citești, vreau să-ți spun că nu voi face apologia serialelor siropoase, ci voi scoate în evidență aspectele de marketing și promovare care ne fac să ne „îndrăgostim” la propriu de aceste seriale sau de diverse branduri. Principiile de psihologie și de marketing rămân aceleași. Doar conținutul se modifică. Tocmai de aceea pe măsură ce vei citi acest articol, te rog să te gândești cum poți TU să aplici aceste idei în promovarea afacerii tale.


Când vine vorba de iubire fiecare dintre noi s-a pierdut la un moment dat în câte un serial. Bunicile și mamele noastre s-au uitat la faimosul serial Dallas și au visat cu ochii deschiși la Bobby sau J.R, imaginându-se Sue Ellen sau Pamela, în timp ce noi sau fiicele noastre ne uităm la Netflix, având posibilitatea de a alege dintr-o gamă foarte variată de oferte.


Așa cum se întâmplă în orice industrie este nevoie de mult talent, măiestrie și știință, pentru a te putea diferenția într-o piață care are literalmente sute de mii de filme și seriale (cele mai multe de foarte bună calitate). În rândurile care urmează mi-am permis să fac o selecție a câtorva ”trucuri” pe care realizatorii serialului Bridgerton au reușit să le implementeze superb, creând mixul perfect între vizual, sunet și story telling.



1. Mister, suspans și adevăratul topic


Povestea ne aduce în prim plan necesitatea personajelor principale de a se căsători într-o „familie bună”. Un acord comercial marcat de lungi căutări și teste de ambele părți în care femeia nu prea are multe cuvinte de spus. Desigur că povestea triunghiului amoros și a unei iubiri imposibile, precum și tema sacrificiului personal sunt omniprezente. La aceasta se adaugă o construcție psihologică atent așezată care ne ține pe jar ori de câte ori personajele sunt gata să facă ceva „nesăbuit” sau sunt gata să le fie dezvăluite intențiile sau identitățile.


Dar ... Este un mare DAR! Nu aceasta este tema principală. Orice filă am întoarce din acest serial, tema principală o constituie emanciparea femeii. Fiecare personaj feminin are propriile provocări în a depăși sau trișa rigorile vremii. Penelope Federington o tânără cu un spirit de observație ascuțit, are ambiții antreprenoriale, dar se ascunde în spatele unei gazete anonime care scoate la iveală toate tabuurile societății și intrigile de la curte. Tema căsătoriei este acceptată de personaje la nivel cognitiv, dar permanent contestată la nivel emoțional. Iar în final fiecare dintre personajele feminine obține ruperea totală sau parțială de rigorile societății.


Cum adaptăm acest aspect al emancipării femeii la brandul nostru? Marile companii și-au dat seama deja de câțiva ani că femeile au rupt „cătușele” și că se impune o reprezentare (mai mult sau mai puțin corectă) a acestei realități. Dacă până acum 5-10 ani femeile erau elemente de decor în reclame, statice, în perimetre bine stabilite, acum ele sunt inițiatoare, active și dornice de schimbare. Să luăm reclama de la Johnny Walker cu Milla Jovovich - „ preferă să meargă, să depășească limitele, să sărbătorească reușitele și să fie în mișcare”



2. Dragostea trăită prin simțuri sau marketing V.A.K.O.G.


VIZUAL - culori și priviri - fiecare femeie își dorește în subconștientul ei să fie privită ca și cum este singura femeie din lume. Ne dorim să ne simțim speciale. Ținutele sunt colorate, opulente, interioarele au o paletă variată cu semnificații psihologice atent stabilite. Culorile pastelate impregnează discreția, în timp ce culorile aprinse țipă după atenție la propriu și la figurat.

AUDITIV - mixt de muzică, râsete stilate sau stridente, dar și inspirații discrete, urmate de expirații pasionale și flămânde, aproape animalice care declanșează aproape instantaneu nevoile noastre primare.

KINESTETIC - chiar dacă ecranul nu ne permite să simțim per se senzațiile tactile, ele sunt omniprezente în cadrul serialului, reușind să transmită subtil adevăratele sentimente și intenții pe care le nutresc personajele unele față de celelalte.


OLFACTIV și GUSTATIV - din nou ecranul nu ne permite să simțim real mirosurile și gusturile, dar serialul ne prezintă cu generozitate un festin de culori. Fie că vorbim despre vestimentație, flori, interioare opulente create cu mai mult sau mai puțin gust, mese îmbelșugate, toate ne fac să ne imaginăm mirosurile și gusturile. Serialul prezintă un moment cheie, explicit asupra senzațiilor olfactive și a ceea ce creează în subconștientul nostru: mirosul de crini amestecat cu săpun pe care Anthony (personajul principal masculin) îl simte ori de câte ori este în preajma lui Kate.


De ce sunt atât de importante aceste elemente? Este foarte simplu: creierul nostru percepe și procesează informațiile prin cele 5 simțuri. De regulă industria de marketing reușește să ne capteze prin elementele de vizual și auditiv, lăsându-le în derizoriu pe celelalte. Acele branduri care cunosc importanța cuprinderii tuturor simțurilor în produsele și reclamele lor, reușesc să găsească modalități inedite de promovare. Să luăm ca exemplu industria auto: primul lucru care ne sare în ochi este marca, modelul și culoarea. După care suntem invitați să ne scufundăm simțurile în mirosul de piele naturală, acompaniat de sunetul perfect al sistemului surround de ultimă generație în timp ce partenerul din dreapta se desfată cu o cupă de șampanie.


3. Bârfa și fructul interzis


Ne place? Nu ne place? Cine știe? Ideea este că o mică picanterie pe ici pe colo, cu ușor iz amuzant, fără să păteze onoarea nimănui iremediabil, ne face să ne simțim mai puțin păcătoși sau ne ajută să ne dăm seama că și alții au provocări în viața lor (uneori mai grave sau mai „scandaloase”). Bârfele ne stârnesc curiozitatea și ne animă fantezia. Este aproape imposibil să poți evita în ziua de azi „dezbaterile” pe o anumită temă. Cu cât subiectul este mai controversat, cu atât va atrage mai multă atenție, iar în ziua de azi așa cum zicea și P.T. Barnum


„Nu există publicitate proastă”.

Atâta timp cât controversa este legală, moralitatea și etica își vor modifica în permanentă granițele.

În ceea ce privește tehnica „fructului interzis” o vedem în publicitate mereu. Nu doar că ne incită și ne dorim să avem imposibilul, dar în momentul în care devine posibil ne repezim irațional de frică să nu-l pierdem. Efectul de F.O.M.O. (Fear of Missing Out - Teama de a nu pierde) ne duce la decizii iraționale și cumpărăm de multe ori ce nu avem nevoie doar pentru că acest meta program ne împinge de la spate ca o a treia conștiință care pare să știe mai bine decât conștientul și supra-conștientul nostru. Dan Ariely în cartea sa Irațional în mod predictibil explică forțele ascunse care ne influențează deciziile. Dacă ești client fă o pauză, dacă ești promoter accelerează. Este etic, moral și legal și până la urmă nimeni nu ne poate obliga să facem ceea ce nu ne place.


4. Nevoi neîmplinite


Fiecare dintre noi are nevoi - pe unele le împlinim tot timpul (nevoia de hrană), pentru altele trebuie să lucrăm constant (nevoia de siguranță), iar unele pot rămâne neîmplinite. Intenționat, la cele neîmplinite nu am dat un exemplu pentru că fiecare individ în parte are nevoi neîmplinite. Bridgerton face apel la nevoia de iubire într-o formă ideatică - aproape imposibilă, aș putea spune, pentru că s-au schimbat condițiile. Pasiunile erau trăite la intensitate la puterea o sută pentru că erau interzise. În ziua de azi totul merge pe repede înainte, iubirea este accesibilă, tabuurile au fost înlăturate în totalitate, cuceririle romantice nu mai sunt greoaie asemeni redutei de la Plevna. Iubirea este accesibilă, la tot pasul și repede consumată. Când totul ni se arată dintr-o dată, intriga și provocarea nu mai există.


Ce loc ocupă nevoile în promovarea brandului nostru? Nimic mai simplu: dacă produsul sau serviciul tău poate rezolva o problemă sau satisface o nevoie, atunci ai prins lozul câștigător. Dacă nu ți-ai pus până acum întrebarea dacă acoperi vreo nevoie, este timpul să o faci.

Dar ce faci dacă nu rezolvi o problemă/nevoie? Marketerii au găsit soluția: creezi dorința. Tocmai de aceea ne dorim lucruri sau senzații, ne dorim statutul și emoțiile pe care le aduc după sine achizițiile noastre. Nu spun că facem toți asta, dar majoritatea așa suntem. Dacă am cumpăra doar ceea ce avem nevoie 90% din companiile existente la nivel global ar da faliment.


5. „Sosul” Secret?


Răspunsul este foarte simplu: sperăm la finaluri fericite. Ce legătură ar avea asta cu branding-ul sau cu promovarea unui produs sau al unui serviciu? Din nou răspunsul este foarte simplu: sperăm la finaluri fericite. Atunci când promovăm un produs sau un serviciu trebuie să avem grijă nu doar la calitatea acestuia, cât mai ales la povestea pe care o va spune clientul după ce a achiziționat produsul sau serviciul, povestea despre cum a interacționat cu tine și cu brandul tău. Despre asta este vorba. Brandul este ceea ce spune clientul despre tine după ce a folosit produsul sau serviciul tău: povestea pe care ai controlat-o până la un punct și care devine necontrolabilă, dar predictibilă în momentul în care nu mai este spusă de tine, ci de clienții tăi.


În Bridgerton este vorba despre toate emoțiile și trăirile pe care am vrea să le simțim, despre iubire și trădare, lașitate și curaj, siguranță și risc, datorie și pasiune, dramă și extaz și multe altele. Este vorba despre oameni, despre tine, despre mine. Când povestea pe care o spunem despre brandul nostru devine o poveste despre oameni, atunci putem spune că reușim cu adevărat să influențăm în bine viețile celorlalți.


A voastră în suces,




231 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
bottom of page